måndag 25 juni 2012

Semesterläsning

Jo jag tillhör dem som tycker att man kan få prata om semester även om man är pensionär. Och jag har laddat med semesterläsning:

- Filologens dröm av Björn Larsson. Den har jag nästan läst ut. Nördig, rolig och tänkvärd novellsamling där alla novellerna handlar om olika forskare. Den stod i pocketshopen under en rubrik som "Lite svårare" eller något åt det hållet. Men svår är den definitivt inte, bara udda.

- Blodläge av Johan Theorin. Någon deckare måste man ju läsa på semestern och jag gillar Johan Theorin.

- Gryning över Kalahari av Lasse Berg. Jag skäms lite över att jag aldrig läser facklitteratur. Här ska jag göra ett undantag. Det  verkar faktiskt spännande att läsa om oss människor och om hur vi blev det, människor alltså.  Och Lasse Berg är ju så lärd och så entusiastisk och så smittande med sitt engagemang.

- Intelligent life. The Economists kvartalsmagasin. Titeln låter kanske lite pretto men här finns något för alla. Tur att den inte kommer oftare för jag hinner nätt och jämnt läsa ut den från det ena numret till det andra. Mode, mat, vetenskap, kultur, bildreportage, resor och mycket annat, allting gjort med lätt hand men med en egen twist. Just nu ställer de frågor som först några experter får svara på och sen får läsarna rösta. Som: Vilken är världens bästa uppfinning? Vilket språk är viktigast att lära sig? Den här gången frågar de vilket som är det bästa musikinstrumentet. Det är väldigt roligt att läsa de olika pläderingarna.
- Majnumret av amerikanska Vogue. Fick jag till mors dag av Ettan och Tvåan och upptäckte lite förvånad att den innehöll en hel del läsvärt. Här är t.ex. matskribenten Jeffrey Steingarten regelbunden medarbetare, han som skrev The man who ate everything. Och kändisintervjuerna verkar betydligt intressantare och matigare än de som svenska modemagasin fyller ut sig med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar