torsdag 10 januari 2013

Matminnen - jordnötssmör

Smaken utvecklas ju med åren. Jag älskar t.ex. inte chokladpudding längre, även om jag tycker det är gott. Som barn mådde jag illa om jag var tvungen att äta svamp och nu gillar jag svamp.  Men det finns smakupplevelser som håller i sig. Jag älskar jordnötssmör. På just det lilla avgränsade området blir jag aldrig vuxen.



Första gången var som en uppenbarelse. Jag var barn och på besök i Norge hos kusinerna, och de hade ett nytt och fantastiskt pålägg på mackorna. Det var brunt, krämigt, lite salt och lite sött. Det hette Peanutbutter. Kusinerna uttalade det på norska med ea som i Nordea och butter som i mutter.

Pepsi cola träffade jag också först på i Norge. De var alltid lite före i Norge verkade det. Eller var det att min mamma aldrig köpte de där onyttiga sakerna?

Ja jordnötssmöret kom ju till Sverige också. Tidvis stod det alltid en burk i kylskåpet. Numera köper jag det bara ibland. Det går ju åt så fort! Därför är bilden inte min utan lånad från www.linneasvarld.com

Jag känner nog ingen i min ålder som gillar jordnötssmör annat än möjligen i thailändska såser. Kladdigt, fett, barnmat... Jag äter det på alla sorters bröd men allra godast är det nog på färsk hönökaka.

1 kommentar:

  1. Jo jag. Och Anton o Johanna får alltid en burk i födelsedagspresent😛

    SvaraRadera