torsdag 24 januari 2013

Ännu ett matminne. Grapefruktjuice

Jag har bara varit i New York två gånger. Första gången var 1991 och jag var fruktansvärt fattig. Varje utgift övervägdes noga, men frukost måste man ju ha. Jag hittade ett riktigt billigt ställe nära hotellet där jag intog en bagel med ägg, "kaffe" och ett glas färskpressad grapefruktjuice varje morgon medan mina kamrater prövade nya och dyrare ställen. Juicen serverades i ett färgat plastglas och var det godaste jag druckit i juiceväg. Jag drack sakta och njöt.

Numera äter jag alltid en halv grapefrukt till frukost men när jag skulle tillbaka till NY häromåret skulle det bli färskpressad juice igen! Nix, det fanns ingenstans. Inte för att jag hann pröva alla ställen som serverade frukost och lite fick jag väl skylla mig själv. För mer än en gång blev det frukost på Le Pain Quotidien som var underbart på alla andra sätt.

Ja, då får jag väl pressa min grapefrukt själv då. Men, konstigt, det blir aldrig lika gott som i plastglaset på det lilla sunkstället på den lilla bakgatan i New York...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar