lördag 29 december 2012

Julmat - Mont d´Or

Jag är lika traditionsbesatt som andra när det gäller julmat. Sill, skinka, Janssons frestelse... snapsar och julmust. Men som många andra har vi också utvecklat en del egna traditioner. Numera är julbordet inte komplett utan kungen bland ostar,  Mont d´Or.

Först läste jag om den i Ingmarie Fromans bok Paris - världens stad. Så blev jag bjuden på den och sen var jag fast. Varje jul har jag sprungit runt i Stockholms saluhallar och ostaffärer och letat tills jag fått tag i den. Det har alltid lyckats men någon gång har den varit övermogen, nästan lite brunaktig och väldigt flytande, och det har också hänt att den inte varit tillräckligt mogen, då är den fastare och har mycket mindre smak.

Mont d´Or är en kittost gjord på komjölk som tillverkas i Frankrike och Schweiz. Den säljs i träaskar och äts helst med sked eftersom den ska vara krämig på gränsen till rinnande när den är mogen. Den finns bara från september till april. Smaken går inte att beskriva, den är så komplex, lite frukt, lite champinjon, lite syrlig, lite gräddig. Fransmännen ställer gärna hela asken i ugnen, men vi har alltid ätit den som den är.  Alla i familjen älskar den och när barnen var mindre kallade de den Man dör.

Den här julen gjorde jag det lätt för mig. Jag gick upp till Gamla Enskede Lanthandel. Det är en ambitiös mataffär med makalöst kött och fantastiska ostar bland mycket annat. Jag beställde en Mont d´Or som skulle vara perfekt på julafton och en cheddar dessutom. Och så köpte jag en burk av deras ljuvliga stilton också. Svärsonen kompletterade med en brie från ett annat ostparadis, Sivans osthandel i Vara.

Vilken ostbricka det blev! Mont d´Oren var verkligen perfekt och vi frälste en del släktingar som inte stiftat bekantskap med den tidigare. Brien var också perfekt mogen. Cheddarn var grottlagrad och hade så mycket mer smak än vanlig cheddar. Och stilton på mina hembakade pepparkakor var oemotståndligt gott.


Portvinet som syns på bilden är inte det självklara valet till just Mont d´Or (där funkar en riesling bättre) men det gick ju suveränt bra till cheddar och stilton.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar