tisdag 11 december 2012

Mera snaps! Slånbär

Slånbär ska man göra saft av, det har jag sagt förut, se tidigare inlägg. Men om man nu har tagit på sig ansvaret för snaps på julafton så är det läge att pröva något nytt. Alltså slånbärssnaps.

Jag fyllde en flaska med slånbär från frysen och hällde på Brännvin Special så det täckte. Lät stå ungefär två veckor och silade, först i silduk och sen i kaffefilter.

Det blev en väldigt vacker, mörkröd färg och en underbar slånbärsdoft med lite mandelton. När jag smakade av var den dock i strävaste laget. Kanske blir den lite mjukare om den får stå, men det hade jag ju knappast tid med nu, så det fick bli några droppar flytande honung för att runda av. Och nu är den härlig, frisk och bärig!


Att det inte är mer i flaskan beror på att bären tog mesta platsen förut så det var inte så mycket brännvin.

Likör återkommer jag till längre fram...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar