onsdag 5 december 2012

rönnbärssnaps

Jag hade lite Brännvin Special hemma och en massa gamla rönnbär i frysen. De är bra att lägga på fågelbordet men jag tog en dl för att pröva på att göra rönnbärssnaps.

Det fanns flera recept på nätet men jag gjorde lite på fri hand:
En dl frysta rönnbär
ca 3 dl brännvin
lite flytande honung, några droppar bara

Jag blandade allt i en flaska och lät den stå i fyra dagar. Sen silade jag i silduk och kaffefilter. Jag hade varit väldigt försiktig med honungen så jag fick hälla i lite till. Här måste man smaka sig fram, det ska ju vara snaps och inte likör, men den får ju inte vara för frän heller.

Snapsen fick vacker färg, blekrosa, och den har förhoppningsvis rundats av lite till jul. Helst borde man nog lagra den ett år, men det får bli en annan gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar