måndag 2 december 2013

Glögg utan trendkänsla

Jo, även jag kan tycka att det är lite roligt med olika glöggsmaker; choklad, whisky, havtorn (!), lingon och pepparkaka (Herrljungas som jag var med och inspirerade till häromåret!) och annat fantasifullt. Men jag återvänder ändå alltid till min gamla vanliga, trendokänsliga, klassiska vinglögg som jag har gjort i över 30 år när jag hittade ett recept i Allt om mat. Jag har förbättrat det lite och nu tycker jag det är ganska perfekt.

1 dl russin
1/2 matsked kardemummakärnor
1/2 tesked kryddnejlikor
1 bit ingefära
4 pomeransskal
2 kanelbitar
1 flaska rödvin
1 1/2 dl socker
1/2 dl mörk rom

Vinet kan vara enkelt men gärna fylligt. I år blev det Monterosso, nr 22981 på Systemet, 49 kr och riktigt bra.

Lägg russin och alla kryddor i en bunke och häll på vinet. Täck över och låt det hela stå över natten.
Sila av, blanda i socker och rom och häll upp på flaska. Klart.

Man kan förstås spetsa med annan sprit eller starkvin men jag tycker det blir godast med rom.

Om man mot förmodan inte skulle göra slut på glöggen så håller den sig faktiskt till nästa år.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar