torsdag 20 februari 2014

Polisräkor!

Tyvärr älskar jag scampi. Jag vet mycket väl att jag inte bör äta scampi om jag bryr mig om ekosystemet och för det mesta avstår jag också numera. Nu har jag hittat en fullgod, nej en mycket bättre ersättare: Carabineros!

Det är spanska jätteräkor, och de är röda från början, alltså när de är råa. Färgen lär vara densamma som den spanska tullpolisens uniformer, därav namnet. Man kan köpa dem utan att skada miljön och de är sanslöst goda. Mycket mer smak än scampi, mer som havskräftor. Och vackra!

Man kan äta dem nästan hur som helst. Gratinerade med vitlökssmör som havskräftor, råa med mango, koriander och lime i en sallad eller som ceviche. Vi tycker att de är allra godast marinerade och sedan grillade.

Gör en marinad av 1/2 dl olivolja, saften av en halv citron, en droppe tabasco och några droppar worcestershiresås, 1 tesked paprikapulver och salt och peppar. Häll den över räkorna (ca 10 stycken) och låt ligga en stund, en halvtimme räcker bra.

Grilla sedan räkorna i mycket varm panna ett par minuter på varje sida. Häll över några skedar vitt vin när de är klara och njut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar