söndag 22 juli 2012

Röda vinbär

Nu kommer vinbären. Och hallonen. Och krusbären. Och snart äpplen och päron.

Buskarna med röda och vita vinbär dignar av bär. Det kan bli sylt, saft, gelé, pajer... vi får se. Först ut blir i alla fall mandelkakan, som en del anser är för syrlig. Jag tycker förstås att den är perfekt men den som vill kan blanda ut vinbären med hallon så blir det lite snällare.

Jag har fått tipset att repa vinbär med gaffel. Ofta har de varit för mogna så det har bara blivit mos, men i år kom jag tydligen rätt i tid:

Mandelkaka med bär:

Sätt ugnen på 175 grader
300 g mandelmassa. Riv grovt.
3 ägg. Vispa.
2 msk vetemjöl
Rör ihop mandelmassa, ägg och mjöl
Häll smeten i smord och bröad form, grädda ca 35 minuter. Låt svalna
Koka ihop
saft av två apelsiner
rivet skal av en apelsin
och 3/4 dl socker
Det ska bli lite simmigt
Pricka kakan med en gaffel och häll på apelsinlagen. Det tar en stund för kakan att suga åt sig allt.
Vräk på med bär. Pudra eventuellt över lite florsocker.
I ursprungsreceptet (Kalas, utgiven av Forum 1979) är det halva vindruvor på kakan. Det är också väldigt gott. 

2 kommentarer:

  1. har du recept på krusbärsmarmelad?

    SvaraRadera
  2. Jag har ett recept men är inte säker på att jag har gjort det:
    snoppa och skölj 1 kg knappt mogna krusbär
    mal dem i matberedaren
    tillsätt 9 dl socker per kg bär
    koka under lock ca 45 min eller tills den blir lagom fast. Rör då och då
    Ta lite marmelad i en kopp och rör ut 1 kryddmått bensoat, rör ner i grytan.
    Ös upp på varma burkar.
    Det blir nog gott att låta en vaniljstång koka med.

    SvaraRadera