tisdag 5 maj 2015

Naturens skafferi för dummies. Nässelsoppa

Det här med naturens skafferi är kanske inte min bästa gren. För ett par år sedan plockade mm och jag kajp (vild purjolök ungefär) och gjorde kajpsoppa, en gotländsk delikatess. Och strax efter maten stirrade vi på varann och sa exakt samtidigt: "Jag mår illa!" och så kom soppan upp igen. Trist, vi hade nog fått med några grässtrån när vi plockade…

Men nässlor är svårt att ta fel på och nässelsoppa är ju fruktansvärt gott. Jag var nere hos trean på landet för några veckor sedan och kom precis när nässlorna är som bäst, många och späda. Till och med treans oerhört kräsna ettåring gillar nässelsoppa, så det var givet att det skulle bli en omgång. Jag plockade en liter nässlor, det är lagom för två personer (ettåringen räknas tyvärr inte här).


Två portioner nässelsoppa:
en liter nässlor
en halv liter vatten
lite salt
en halv matsked smör
en och en halv matsked vetemjöl
en tärning  grönsaksbuljong
1/4 dl grädde
lika mycket crème fraiche
gärna en skvätt sherry
gräslök
två ägg

Rensa nässlorna och skölj dem.
Koka upp hälften av vattnet, salta lite och lägg i nässlorna. Låt koka fem minuter. Sila av vattnet och spara det.
Hacka eller klipp nässlorna smått.
Fräs smör och mjöl, späd med nässelspadet. Smula ner buljongtärningen. Häll i resten av vattnet och koka några minuter.
Tillsätt nässlorna, grädden, crème fraiche och sherry.
Mixa med stavmixer.
Servera med pocherat ägg, klippt gräslök och svartpeppar. Och gärna ett glas rosé!

Ja, jag vet, här borde jag skriva hur man pocherar ägg. Men jag har aldrig lyckats med det. Det var trean som gjorde det, och jag fattade inte riktigt hur hon bar sig åt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar