torsdag 26 juni 2014

Tack, Karl Ove och Linda Knausgård!

Har precis avslutat mitt Knausgårdprojekt, dvs läst ut alla sex delarna.

Jag tänker inte recensera Min Kamp, det har så många andra gjort så ingående och ambitiöst. För mig har att läsa Knausgårds Min kamp inte liknat att läsa något annat, det har varit en helt annorlunda upplevelse. Det är meningslöst att prata om "en bra bok" eller "en tråkig bok" för det har helt enkelt inte känts som att läsa litteratur utan som att kliva in i en annan människa.

Jag har varit gift med samma person i 37 år. Jag har tre vuxna barn och två barnbarn. Jag har väldigt nära kontakt med allihop och anser mig känna dem oerhört väl. Men ändå inbillar jag mig just nu att det inte finns någon människa som jag känner så väl som Karl Ove Knausgård.

Det jag känner just nu är en enorm tacksamhet. Tack Karl Ove Knausgård för din fantastiska skrivkonst och för din ofattbara uppriktighet. Och tack Karl Ove och Linda Knausgård för ert stora mod och  generositet att dela detta med mig och världen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar