tisdag 22 oktober 2013

Slånbär igen... och sprit

Just nu står två nästan likadana flaskor i mitt fönster och innehållet är också detsamma: slånbär direkt från frysen och vodka.


Men om ungefär två veckor kommer deras öden att skiljas åt. Den ena ska bli slånbärssnaps till jul. Jag skrev om det förra året här. Då blev den lite sträv. Vi får se om lite längre lagring mjukar upp den i år eller om jag åter måste ta till lite honung för att göra den njutbar.

Den andra ska bli likör. Det är ett helt suveränt recept som jag hittat i Stora bärboken, senare omarbetad till Svenska bärboken. Så här gör man:
- Låt bären stå med sprit minst en månad.
- Sila av. SPARA SPRITEN! Mät den.
- Häll tillbaka bären i flaskan och fyll på med ca 3 dl socker/liter avrunnen sprit.
- Alltså: spriten för sig i en flaska. Bär och socker i en annan flaska.
- Skaka bär och socker.
- Efter någon vecka ser man hur bären börjar skrumpna och vätskan stiger i flaskan. Sockret drar helt enkelt ut spriten som var kvar i bären.
- När bären skrumpnat färdigt, när det alltså inte händer mer i flaskan, häll av och blanda med den sparade spriten.
- Lagra! Jag räknar inte med slånbärslikör här förrän tidigast julen 2014.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar